// Miss AinHafiqhin !

mukadimah!

Welcome to my blog, beautiful strangers. Drop nice words here. Follow me okeyh? :D. 
ANYEONGHASAYO, SELAMAT DATANG KE BLOG INI




Tagboard


maaf, chatbox saya masih dalam proses

My Melody


Visit dem'




The Mastermind

Basecode: Lurve
Editor: Nana Euphemia
Other:

Ohhh...Tomato

Malam-malam buta ni tiba-tiba ja teringat buah tomato...adoyai..
Alangkah bagusnya kalau dalam peti ais puan emak ada stok tomato..boleh saya amek cicah dengan serbuk asam..perghhh...terliur aihhh. Sabar sabar!!

Ehhh...napa tiba-tiba ja teringat ni..bukan tiba-tiba..dah lma dah teringat.
Korang suka tak buah tomato? Saya suka tapi tak nak yang masak sangat. Wahhh...memilih gila cik ain nie..
Kalau korang nak tahu..pak-pak n mak-mak Arab suka makan buah tomato ni. Tak percaya? CUba kalu korang gi pasaraya. Kalau nampak pak n mak Arab je korang usha troli diorang..mesti da punya la buah tomato ni. Sekali ambil bukan sikit taw korang..
Dulu saya pon heran..sedap sangat ke diorang makan tomato ni? Sekali bila dah dapat gigit..sedap juga..



Cerita-cerita juga ni..tapi korang tahu tak apa khasiat yang ada pada buah tomato ni?
Kalau korang perasan buak tomato ni da macam-macam kaler. Tudia..cik ain cerita bunyi macam banyak ja. padahal kalau tak silap ada tiga je.
Warna MERAH, KUNING, HIJAU..macam warna trafic light plk kan?
Okeyh..jom cerita pasal buah tomato ni. Sebenarnya dia memberi banyak khasiat. Antaranya memberi pelbagai khasiat antioksidan semulajadi yang baik untuk kesihatan badan. So, bagi korang yang nak kulit lawa tu baik makan buah tomato ni.
Selain daripada itu, ia juga dapat mencegah penyakit kanser prostat, kanser paru-paru dan kanser perut selain daripada penyakit jantung.
Mengikut kajian, likopena iaitu yang boleh membuatkan tomato tersebut menjadi warna merah. Likopena ni dapat mengurangkan paras kolestrol LDL (bahasa mudahnya KOLESTROL JAHAT) dan sekaligus dapat mengurangkan tekana darah tinggi.
Tengok..banyak faedah yang kita dapat bila kita makan buah tomato. Bukan semata-mata nak dapatkan kulit yang lawa dan licin ja taw.
Banyak lagi faedah yang kita boleh peroleh dari buah tomato ni...tak rugi kalau korang makan..betul tak?